Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013

Περί χαιρετισμού λόγος


Πείτε με αριστερό, κομμουνιστή, αναρχικό, τυπολάτρη, υποκριτή ή όπως αλλιώς θέλετε αλλά όταν δω υψωμένο χέρι σε μορφή ναζιστικού χαιρετισμού κάτι παθαίνω. Ίσως φταίει πως στο λύκειο δύο ψευτοφασίστες με χαιρέτησαν ναζιστικά μπροστά στη μούρη μου σε μια κατάληψη και μετά επικαλέστηκαν την ίδια ακριβώς επιχειρηματολογία με τον Κατίδη. Ίσως φταίει πως ζω στη χώρα του Διστόμου και των Καλαβρύτων. Ίσως φταίει πως ένα ανοιχτά φιλοναζιστικό κόμμα κατέχει 18 έδρες του ελληνικού κοινοβουλίου. Ίσως φταίει πως δεν κρίνω με βάση το χρώμα του δέρματος αλλά την πράξη. Ίσως φταίει ότι παρότι δεν έχω μικρασιάτικες ρίζες όντας φίλαθλος της ΑΕΚ ένιωθα πάντα την αίσθηση της εκδίωξης και της προσφυγιάς. Ίσως όμως για κάποιους να φταίει ένας από τους χαρακτηρισμούς που μου αποδίδεται στην αρχή του κειμένου.
Τις τελευταίες μέρες γίνεται έντονος διάλογος σχετικά με το ναζιστικό χαιρετισμό του Κατίδη μετά το γκολ του το Σάββατο και γι αυτό σκέφτηκα να παραθέσω την άποψή μου. Σε καμία περίπτωση δεν υποστηρίζω να του πάρουμε το κεφάλι ή να τον κάψουμε ζωντανό ή να τον περιφέρουμε ως "τέντυ μπόυ" όπως τη δεκαετία του εξήντα. Άλλωστε τέτοιου είδους μεσαιωνικές πρακτικές υιοθετήθηκαν όχι από χώρους που προάσπιζαν τα δημοκρατικά ιδεώδη αλλά από χώρους που δε θα είχαν πρόβλημα να χαιρετούν με το χέρι υψωμένο ναζιστικά. Παρ' όλα αυτά δεν μπορώ να μην κατακρίνω ένα δημόσιο πρόσωπο το οποίο ανερυθρίαστα με το συγκεκριμένο χαιρετισμό ασκεί επιρροή και ξυπνάει τα πιο άγρια ένστικτα μιας μερίδας συμπολιτών μας που επιλέγουν την αντίπερα όχθη του ποταμού που χωρίζει τους αγώνες για τη δημοκρατία από το φασισμό. Νομίζω πως η ντροπή μπροστά στη θέαση αυτής της αποκρουστικής εικόνας είναι το ελάχιστο δείγμα εναπομείναντος δημοκρατισμού του καθενός ξεχωριστά. Αν και αυτή η ντροπή απωλεσθεί στον όλεθρο του "έλα μωρέ παιδάκι είναι", "έλα μωρέ δεν ξέρει τι σημαίνει", "έλα μωρέ αφού έβαλε το γκολ τελείωσε η υπόθεση" και "έλα μωρέ έκανε πλάκα" τα πράγματα γίνονται κάπως δύσκολα. Η αυθόρμητη αντίδραση και καταδίκη του περιστατικού από τους φιλάθλους και την κοινωνία επακόλουθα ήταν ό,τι πιο υγιές έχει εμφανισθεί στο κοινωνικό γίγνεσθαι μετά τα χαστούκια σε γυναίκες βουλευτές από το φασίστα Κασιδιάρη, το σπάσιμο των πάγκων των μεταναστών μικροπωλητών από φασίστες της Χρυσής Αυγής, τις τράπεζες αίματος μόνο για Έλληνες, τις προσπάθειες εκδίωξης των μεταναστών και των παιδιών τους από τα σχολεία και τα νοσοκομεία, τις περιοδικές εξυμνήσεις του Χίτλερ, του Μεταξά και των ταγματασφαλιτών, τα σπασίματα μεταναστευτικών κοινοτήτων, τα μαχαιρώματα αντιφασιστών μαθητών, την επίσκεψη γερμανών νεοναζιστών ύστερα από πρόσκληση των εγχώριων στη βουλή, τη φίμωση της τέχνης με τα γεγονότα του χυτηρίου και την έξαρση μιας πρωτοφανούς μισαλλοδοξίας. Όσοι σπεύδουν να υιοθετήσουν τη λογική του "έλα μωρέ" πρέπει να κατανοήσουν ότι η κοινωνία νοσεί. Και δε νοσεί εξαιτίας του Κατίδη. Ο Κατίδης δεν είναι η αιτία της νόσου αλλά ένα από τα συμτώματά της. Το σύμπτωμα λοιπόν δεν πρέπει να παραβλεφθεί αλλά να αντιμετωπιστεί. Και να αντιμετωπιστεί όχι από τα μικρόβια της κεντρικοπολιτικής σκηνής που αποτελούν την αιτία της ανόδου της νεοφασιστικής νόσου αλλά από τα αντισώματα της κοινωνίας, του κόσμου που δεν ξεχνάει τι σημαίνει φασισμός και ντρέπεται αντικρύζοντας έναν εικοσάχρονο αθλητή να χαιρετάει όπως αυτοί που σκοτώνανε τους παππούδες του. Αυτοί λοιπόν που δείχνουν με ευκολία κατανόηση σε ένα παιδάκι που είτε από βλακεία είτε από πεποίθηση χαιρετάει όπως οι ναζί και με την ίδια ευκολία αρνούνται να κατανοήσουν τις ιστορικές συνέπειες του φασισμού, πρέπει να καταλάβουν πως δε βρισκόμαστε σε περίοδο κοινωνικής ομαλότητας όπου τα πάντα διορθώνονται. Ζούμε στην εποχή του συσσωρευμένου λάθους το οποίο αντιμετωπίζεται με ταξική και αντιφασιστική πάλη όχι μέσα από ανακοινώσεις γραφείων τύπου όυτε με αποφάσεις από "τα πάνω" αλλά καθοριστικές αποφάσεις από "τα κάτω". Σήμερα το ένα παραπάνω λάθος φέρνει πολύ εύκολα το επόμενο.
Η απολογητική ανακοίνωση του ποδοσφαιριστή (που παρουσιάζει δικηγορική μαεστρία) δείχνει μεταμέλεια όμως το κακό έχει ήδη συνταλεστεί. Για να μη γίνω λοιπόν σαν αυτούς που μιμήθηκε ο Κατίδης το Σάββατο το βράδυ, δε ζητώ την εξόντωση του Κατίδη αλλά την εξόντωση της πράξης του και της ιδεολογίας που τη συντηρεί. Πιστεύω πως κάτω από κινηματικούς και μαζικούς όρους μπορούμε να εξαλείψουμε οριστικά το μίασμα του φασισμού και να υψώσουμε και εμείς το χέρι μας όχι ναζιστικά αλλά σα δυνατή γροθιά...

7 σχόλια:

  1. Νικόλα συμφωνώ ότι πρέπει να καταδικάζουμε σε τέτοιου είδους ενέργειες την πράξη και όχι το πρόσωπο ειδικά όταν γίνεται λόγω άγνοιας ή επιπολαιότητας.Στη περίπτωση του Κατίδη
    εχω την εντύπωση ότι κάποιοι ,φοβούμενοι μην τους βγεί η ρετσινιά του φασίστα ,έσπευσαν να δείξουν πόσο αντιφασίστες είναι και αποφάσισαν να πάρουν το κεφάλι του,για να φαίνεται καθαρό το δικό τους.Αυτό ,αν μη τι άλλο, δείχνει αδυναμία και έλλειψη ειλικρίνειας.Η δημοκρατία προσπαθεί να αλλάξει τα μυαλά κάποιων ανθρώπων και όχι να τους τα τινάξει στον αέρα.Η πράξη τους αυτή μου φάνηκε λαικισμός.Πολύ ωραίο το κείμενό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δημήτρη συμφωνώ πως μερίδα του πολιτικού κόσμου που ευθύνεται για την άνοδο των ακροδεξιών φαινομένων προσπάθησε να εκμεταλλευτεί το περιστατικό του Κατίδη για να υιοθετήσει ένα πιο δημοκρατικό προφίλ και να αποκομίσει κομματικά οφέλη. Αυτό πραγματικά είναι λυπηρό και ψεύτικο. Η υγιής αντίδραση του απλού κόσμου όμως έδειξε ότι η κοινωνία ως ένα βαθμό λειτουργεί με αντιφασιστικά αντανακλαστικά και μπορεί να προστατέψει τη δημοκρατία. Αυτό ήταν πολύ θετικό.
      Πάντως ο Κατίδης πρέπει να είναι πολύ μα πολύ αφελής για να μη γνωρίζει στα 20 του χρόνια τι σημαίνει ο ναζιστικός χαιρετισμός. Οπότε κάτι δε μου πάει καλά...

      Διαγραφή
    2. Ως την πιο πιθανή αιτία της πράξης του Κατίδη θεωρώ την κακώς εννοουμένη πλάκα (εγέρθητω).Καλό είναι να μάθει ότι για μερικά πράγματα δεν υπάρχει ουτε πλάκα.Ωμως δεν δέχομαι μαθήματα αντιφασισμού από εκείνους που εξέθρεψαν ,τρέμουν και στέκουν σούζα στη Χ.Α.Οταν ο αρχηγός της Χ.Α λέει δημοσίως ότι ‘’αυτά τα χέρια μπορεί να χαιρετάνε έτσι αλλά είναι καθαρά΄΄ αυτοί οι κυριοι κάνανε τις πάπιες ενώ τώρα κάνουν τα λιοντάρια.Δεν πείθουν. Θέλουν να αποενοχοποιηθούν δείχνοντας όλη την αποφασιστικότητα τους απέναντι σε μια απροστάτευτη μονάδα αλλά τρέμουν όμως την ομάδα.Η δημοκρατία πρέπει να δώσει δευτερη ευκαιρία στο Κατίδη αλλιώς αν δεν το κάνει θα έχει δημιουργήσει η ίδια έναν ορκισμένο εχθρό της .Χαίρομαι Νικόλα που μπορούμε να διαφωνούμε με σεβασμό στις απόψεις του άλλου και χωρίς διάθεση επιβολής.

      Διαγραφή
    3. Εκείνοι στους οποίους αναφέρεσαι Δημήτρη είναι πραγματικά αξιολύπητοι και θρασύδειλοι. Έχουν αναγάγει σε επάγγελμα τον πολιτικό καιροσκοπισμό και την προσαρμογή στις εκάστοτε συνθήκες και καταστάσεις.
      Συμφωνώ όμως με την υγιή αντίδραση του κόσμου που έσπευσε να καταδικάσει την πράξη του Κατίδη αντιλαμβανόμενος το πόσο ζημιογόνα είναι για την κοινωνική πραγματικότητα ειδικά σήμερα. Ο Κατίδης είναι ενήλικος με πολιτικά δικαιώματα και συνεπώς φέρει την ευθύνη των πράξεών του. Γι αυτό το λόγο πιστεύω πως πρέπει να τιμωρηθεί για την πράξη του και όχι να εξαφανιστεί ο ίδιος ως οντότητα όπως μπορεί να επιθυμούν κάποιοι άλλοι.
      Η διαφωνία είναι πολύ όμορφο θέλγητρο και κίνητρο για διάλογο και χαίρομαι και γω για τη συζήτησή μας. Αν και νομίζω πως εν κατακλείδι συμφωνούμε...


      Διαγραφή
    4. Μα εκεί είναι και το μυστικό :όταν διαφωνείς υγιώς και με επιχειρήματα ,στο τέλος ,είναι αναπόφευκτο να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη .

      Διαγραφή
  2. καπου το εγραφα πριν, πιστευω οτι το εκανε απο βλακεια γιατι πραγματικα πρεπει να ειναι βλακας για να το κανεις και να νομιζεις οτι δεν θα γινει χαμος μετα.
    αλλα καλα να παθει, η βλακεια δεν ειναι διακιολογια.
    ας κανει παρεα με τη παπαχρηστου τωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α Φανή βλέπω έπιασες την άλλη κορυφαία προσωπικότητα του ελληνικού αθλητισμού... Απ' όσο ξέρω αγαπάνε και οι δύο πολύ το tweeter οπότε μια χαρά θα τα πάνε πιστεύω...

      Διαγραφή